dag 6 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jeannette Broer - WaarBenJij.nu dag 6 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jeannette Broer - WaarBenJij.nu

dag 6

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

07 November 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Reisverslag dag 6
Om 07.15 zaten we vanochtend al weer aan het (minder lekkere) ontbijt om rond 07.40 op weg te gaan naar het Western Union hotel om ons daar te laten registreren en mee te rijden naar het volgende schoolbezoek. Ons gezelschap is vandaag in groepjes verdeeld en iedereen gaat naar een andere school samen met andere bezoekers van de conferentie. Ik ben vandaag met Gabrielle op stap (zij werkt bij het Nivoz) De school van vandaag was de Arise High School in Oakland Hiervoor moesten we met de bus helemaal naar de andere kant van San Francisco, over de baai via de nieuwe brug (niet de Golden Gate)
Daar aangekomen bleek de school in een soort appartementen gebouw te zitten verdeeld over drie delen van het gebouw. Na een kopje thee en een kort woordje van Kate Sugarman de co-principal werden we hier rondgeleid door een aantal studenten. Na de rondleiding mochten we de groepen in en ben ik aangeschoven bij een Spaanse les. Op deze school zitten weinig “blanke kinderen” het zijn vooral latino’s, native Amerikanen en andere gekleurde kinderen.
Na de les zijn we met studenten van de leerlingenraad in gesprek gegaan; waarom de keuze voor deze school, wat betekenen de leraren voor hun enz. Wat mij heel erg opviel was dat de kinderen klaar gestoomd wilden worden voor het college, dat zij de eerste van hun gezin willen zijn die naar college gaan, die ervoor willen gaan zorgen dat hun families het beter gaan krijgen. En daarbij krijgen ze alle steun van de leraren die op Arise werken. En de studenten waren ook erg bereid om heel hard te werken. De school hoopt ook dat als ze gestudeerd hebben ze weer terug komen naar Oakland om daar de boel verder op te bouwen.
Voor de lunch ben ik hier weggegaan, een medewerkster van de school is met mij meegelopen naar het station om op de “Bart” te stappen (een metro/trein) om terug de stad in te gaan naar de voorbereidingsbijeenkomst van de workshop van morgen.

Hier aangekomen waren alleen Jo (de organisatie) een andere mevrouw Micia Mosely ook van de organisatie, en Nancy Faust Sizer, één van de oprichtsters van de Essentials schools aanwezig te zijn. Geen andere workshopleider aanwezig. Dus maar zelf aan de slag met de dames en uiteraard heb ik de hele workshop moeten ombouwen: wat is de relatie met de 10 common principels, en laat de mensen ook zelf aan het woord…
Uiteindelijk was het rond 15.00 uur en had ik eigenlijk geen zin om eerst weer naar het hotel terug te gaan om dan weer om 18.00 uur terug te zijn. Jo was bezig met van alles te regelen en ik heb haar gevraagd of zij hulp nodig had, en dit was inderdaad hard nodig. Dus tafels helpen neerzetten, posters opplakken, kleden op tafel leggen en ondertussen praten over de workshop en Essentials schools.

Om 18.00 uur kwamen de eerste andere congresgangers binnen en heb ik lekker wat te eten gepakt van het buffet. Aan tafel kwam een meisje erbij zitten, zij bleek een word artist te zijn die ook nog ging optreden. Rond 19.00 uur kwamen vier andere leden van het reisgezelschap binnen: de anderen wilden na veel oponthoud in het verkeer niet mee.
Na een aantal prachtige gedichten: over een kind wat zich afvroeg wat thuis was, een kind van een ouder in de gevangenis en over een jongen die zijn vader in de gevangenis had gezeten en een gedicht over zelfmoord bij jongeren vonden we het wel genoeg. In de taxi en op weg naar de rest van het gezelschap die we in een Japans restaurant aantroffen. Nog even met elkaar op stap en een lekker ijsje eten en in een club een lekker biertje. Nadat we de prijs hebben gezien bleef het bij het ene biertje. Weer terug naar het hotel voor de laatste voorbereiding voor morgen waar we om 07.15 al de deur uitgaan voor het congres.