dag 7 van de studiereis - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jeannette Broer - WaarBenJij.nu dag 7 van de studiereis - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jeannette Broer - WaarBenJij.nu

Door: jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

08 November 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Reisverslag dag 7
Vandaag is het de dag van het Fall Forum en van mijn eigen workshop. Gisteren heb ik die nog herschreven en het is spannend!! Om 07.15 stond iedereen klaar om naar Mission Hill te gaan lopen, een stevige wandeling van 40 minuten. Daar aangekomen kon iedereen een ontbijt pakken van vers fruit, donuts, scones, yoghurt enz. Na een kopje thee en wat vers fruit zijn e de aal ingegaan omdat de eerste spreker zo gaan beginnen.
Pedro Noguera was de inleider van het congres. Hij heeft zelf in San Francisco gewoond en zijn zus heeft ook op een essential school gezeten. In zijn speech haalde hij de overwinning van de republikeinen aan en sprak hier zijn zorg over uit. Verder vertelde hij ook over de krimp binnen de essential schools, en dat het erg belangrijk is om geen onderwijs te geven om kinderen te testen, maar dat er naar het hele kind gekeken moet worden.
Na de inleiding van Pedro kon iedereen naar de workshop van zijn/haar keuze gaan. Ik ging naar “teach like a (CES) champion” deze workshop werd gegeven door leraren van de June Jordan school for equity. In deze workshop werden verschillende filmpjes laten zien waarna de groep met elkaar in gesprek ging. Wat opvallend was, was dat er vooral over het ingrijpen bij probleemgedrag van leerlingen ging.Toen was het tijd voor de lunch en was er een dansvoorstelling van een aantal Mexicaanse studenten.
Na deze workshop as het tijd voor mijn eigen workshop. Gelukkig kon ik (gratis) gebruik maken van de beamer en heb ik de foto’s van onze school neergelegd. In de workshop waren 13 collega’s aanwezig. Een aantal van de groep uit Holland en een aantal andere geïnteresseerden. De aanpassing zoals die in de workshop van gisteren waren aangebracht kwamen goed uit. De evaluatie van de workshop was erg positief en iedereen vond de film die bij de presentatie zat erg leuk en professioneel gemaakt (bedankt Balint)
Na mijn eigen workshop ben ik bij de workshop Critical Pedagogies of love: moving towards love as practice.In een pittige luisterbijeenkomst vertelde Tiffani Johnson over haar onderzoek hoe we kinderen aan de scholen kunnen binden door niet in de rol van slachtoffer te gaan zitten en dit ook niet te promoten. Dat wij (als volwassenen) als de barmhartige Samaritaan onze hand moesten uitsteken.
Tijd voor een kopje thee en weer naar binnen voor de volgende workshops. Eerst naar The four C’s, dat we in ons onderwijs aandacht moeten besteden aan Critical Thinking, Communication, Colloboration and creativity. In een interactieve workshop zijn we met leraren, directeuren en studenten uit heel Amerika in gesprek gegaan over de 4 C’s. Na deze workshop nog naar de workshop The power of the F-word: Failure. In onze maatschappij lijkt het of onze kinderen geen fouten mogen maken, en dat een ieder afgerekend wordt op het maken van fouten. In deze workshop kwam naar voren dat fouten gemaakt worden mag en dat we daar ook juist over leren. Ook hier in gesprek met (andere) collega’s over de kinderen die fouten maken maar steeds maar doorgaan om het op te lossen en kinderen die geen fouten willen maken en hier op stuk lopen.
Om 17.00 waren de workshops klaar en zijn we weer terug gelopen naar het hotel. Om 19.00 uur stond iedereen weer in de lobby en zijn we bij Max’s wezen eten. En… hebben we een ijsje bij de Mac Donalds gehaald. Na het ijsje zijn we weer terug gelopen en ging een ieder weer naar zijn eigen kamer.