een dag vrij!! dag 5 van de studiereis naar de VS - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jeannette Broer - WaarBenJij.nu een dag vrij!! dag 5 van de studiereis naar de VS - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jeannette Broer - WaarBenJij.nu

een dag vrij!! dag 5 van de studiereis naar de VS

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

07 November 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Dag 5 van de studiereis naar de VS.
We zijn vrij vandaag! En het weer is geweldig: 20-21 graden, dus de hele dag in een hemdje!! Vanuit Holland had Koen al geregeld dat we kaartjes hadden voor Alcatraz, iets wat een aantal van ons (Annette, Anne-Marie, Maaike, Koen, Dorien en ikzelf) graag wilden gaan zien. De boot zou om 08.45 vertrekken en we hadden afgesproken om om 07.15 te ontbijten en om 08.00 uur weg te gaan met de bus naar pier 33. Dat was allemaal goed geregeld, alleen wisten we niet precies welke kant de bus op moest gaan. Dus naar de overkant van de straat toen een bus stopte, snel vragen of de bus naar Alcatraz ging en dit was zo, dus hup erin.
We zouden maar een kwartiertje hoeven te rijden en toen we er na een kwartiertje nog niet waren vroeg ik aan een dame in de bus, of deze bus wel naar Alcatraz ging, nee dus…
Snel eruit en naar de overkant, want we moesten de andere kant op, twee taxi’s aangehouden en de chauffeur vertelt dat we naar pier 33 moesten en dat we de boot van 08.45 moesten hebben. Dit was om 08.20 uur.
Wat we toen beleefd hebben, het was net Starsky en Hutch, de chauffeur van onze taxi schoot overal doorheen, want hij wilde ons echt op tijd bij de boot hebben: inhalen, langs andere auto’s, smalle straatjes in en langs een andere dan normale weg. En toen kwamen we bovenaan een heuvel, houd je goed vast en hebben jullie de camera’s aan… We doken naar beneden van één van de heuvels van San Francisco. Om 08.40 kwamen we net op tijd bij de pier aan en konden we op het allerlaatste moment mee. En zo op weg naar Alcatraz. Daar aangekomen vertelde een ranger in het kort iets over hoe je het eiland zou kunnen bezoeken. En er was een oud gevangene aan wie je vragen kon stellen. Die zou in de boekwinkel zitten. Dus op weg naar boven on de audiotour te halen en de gevangenis in. De gevangenis was erg indrukwekkend, een ieder had maar net genoeg plek voor een bed, stoel en wc, sommige cellen waren zelfs nog kleiner en geïsoleerd. In de gevangenis kreeg je alleen eten, kleding en drie keer in de week een pakje sigaretten. (ook als je niet rookte) In Alcatraz hebben zware criminelen gezeten maar ook mensen die zich in andere gevangenissen niet gedroegen zoals William Baker de oud gevangene met wie wij nog even gesproken hadden.
Toen zijn we weer terug gegaan met de boot en hebben we op Fischerman ’s Warf fish en chips gegeten, heerlijk! En natuurlijk zijn we op zoek gegaan naar de zeeleeuwen die bij Fischer mans Warf heerlijk op de pier lagen.

Na dit bezoek zijn we op zoek gegaan naar de trolley, want hier wilden we natuurlijk ook nog in en we wilden op zoek naar China Town. Na wat omzwervingen (lees een groot stuk lopen) kwamen we aan bij de goede trolley en zijn we de heuvels opgereden! Wat was dat geweldig, een echte ervaring. Na wat zoeken hebben we ook China Town gevonden en hebben we hier winkeltjes bekeken en lekker koffie gedronken. Vanuit China Town zijn we doorgelopen naar de “gewone winkelstraat” Hier zijn we een soort bijenkorf in geweest en hebben we nog meer andere winkels bekeken. (kleding, souvenirs, auto’s)

Volgens Annet en Maaike konden we best lopend terug naar het hotel, en dat hebben we ook gedaan, dit was maar en wandelingetje van een uurtje. Een deel van de groep van vandaag is toen met hun andere collega’s gaan eten en Anne-Marie, Annet en ikzelf gaan vanavond samen eten en overleggen hoe we onze ervaringen in Amerika met onze collega’s kunnen delen. We zijn na een wandeling door de buurt uitgekomen bij Max’s waar we lekker gegeten hebben.

• 07 November 2014 - 08:50

Saskia:

Een collega is in ieder geval benieuwd!